Combineer een schrijfles met een les digitale geletterdheid. Een voorbeeld van hoe een lessenreeks eruit kan zien:
Stap 1: Behandel verschillende prentenboeken in de klas. Laat voorbeelden zien, lees ze voor en ontdek wat kenmerken zijn van prentenboeken. Plaatjes versterken de tekst. Er zit vaak een diepere betekenis in het verhaal, bijvoorbeeld angsten overwinnen, opkomen voor jezelf, enzovoort.
Stap 2: Laat de kinderen zelf een prentenboek schrijven. Deze les heeft meerdere lessen nodig om hoge kwaliteiten te kunnen stellen aan het verhaal. Laat de leerlingen vaststellen waarover het verhaal gaat, wie de hoofdpersonen zijn, hoe de verhaalopbouw is, enz. Besteed zo nodig ook nog aandacht aan hoe een verhaal wordt opgebouwd (begin, probleem, hoogtepunt, wending met slot).
In de vervolglessen voeg je ook taalkundige aspecten en spelling toe aan de opdracht. Let op gebruik van hoofdletters, aanhalingstekens, spelling, enz. Hebben jullie net bijvoeglijke naamwoorden behandeld? Zorg dat ze deze ook gebruiken in hun verhaal. Maak een checklist voor de kinderen, zodat ze weten waaraan hun verhaal en opdracht moet voldoen. Is het verhaal af? Laat de leerlingen de leerlingen van elkaar lezen en feedback op elkaar geven a.d.h.v. de checklist.
Stap 3: Digitale vaardigheden. Introduceer de website storyjumper, leg uit hoe het werkt en laat ze het template vullen met beeld en woord.
Stap 4: Evaluatie. Laat leerlingen hun werk evalueren. Laat ze elkaars werk bekijken en hen hierbij het stappenplan met jouw gestelde ‘eisen’ erbij houden. Hebben ze zich goed aan de opdracht gehouden? Kunnen ze elkaar tips geven? Laat ze zo nodig verbeteren.
Tot slot plan je een moment in om de verhalen aan elkaar te presenteren.
De website is in het Engels, maar met dit instructiefilmpje hebben jij en je leerlingen binnen no-time door hoe het werkt.
Veel plezier en succes! En, deel gerust de eindresultaten met ons!